E-fulfilment voor de online ondernemer

Fulfilment is het proces dat gericht is op de afhandeling/verwerking van opdrachten of activiteiten die ontstaan vanuit klantcontact. Deze definitie van fulfilment is erg breed. In dit artikel zal er dieper worden ingegaan op e-fulfilment. Wat is e-fulfilment? Wat zijn de voordelen? Welke spelers zijn er binnen de markt? En waar dien je als online ondernemer op te letten bij uitbesteding van het logistiek proces?

Wat is e-fulfilment?

E-fulfilment is eigenlijk exact hetzelfde als fulfilment, maar dan specifiek gericht op webwinkels. In de kern betekent dit het ervoor zorgen dat online bestelde producten ook daadwerkelijk bij de eindconsument aankomen.

Daarnaast zijn er fulfilment centers die extra faciliteiten aanbieden zoals:

  • Voorraadbeheer en opslag.
  • Verwerking van retourzendingen.
  • Klantenservice, chat diensten.
  • Administratieve en payment diensten.
  • Debiteurenbeheer.

Tegenwoordig gaan veel fulfilment bedrijven nog verder en bieden zij in sommige gevallen zelfs aan om mee te helpen bij het opzetten van de webwinkel en het verrichten van diverse online marketing activiteiten.

Voordelen van e-fulfilment

E-fulfilment biedt een groot aantal voordelen:

  • Continuïteit: Indien er bij jouw webwinkel iemand uitvalt die normaal gesproken de orders afhandelt, kan dit proces stilvallen. Bij uitbesteding zal dit proces altijd doorlopen.
  • Expertise: Veel kennis en ervaring, verpakkingen zijn netjes geregeld, proces is geoptimaliseerd waardoor de verwerking snel is etc. Zelf pakketten inpakken gaat vaak toch een stuk minder efficiënt en dan spreek ik uit ervaring ;).
  • Flexibiliteit: Indien jij als ondernemer een product verkoopt dat seizoensgebonden is (bijv. kerstbomen), hoef je bij uitbesteding geen rekening te houden met inzet van personeel. Daarnaast werkt het personeel van een fulfilment center ook vaak ’s avonds, waardoor bestellingen die ’s avonds worden besteld, de volgende dag kunnen worden bezorgd.
  • Focus: Er kan meer aandacht besteed worden aan de core business van de onderneming.
  • Schaalvoordelen: Doordat fulfilment centers groot/goedkoop kunnen inkopen bij verpakkings- en verzendbedrijven, kan dit (niet altijd) voordelen bieden voor de webwinkel.
  • Voorraadbeheer: Door de voorraad extern op te slaan en te laten beheren door het fulfilment center hoeft de webwinkel geen groot pand te huren/kopen plus dat dit verzekeringskosten scheelt.

Nadelen van e-fulfilment?

Er kleven niet heel veel nadelen aan e-fulfilment wanneer de webwinkel genoeg afzet. Bij een kleine afzet is het verstandiger het logistieke proces in eerste instantie zelf te doen. Bij een grotere afzet is het de afweging waard om de eigen kosten wat logistiek proces betreft, te vergelijken met de kosten bij een fulfilment center.

Een ander nadeel zelf vind ik dat de binding met het product ontbreekt als de voorraad extern wordt beheerd. Een oplossing hiervoor is om zelf een showroom in te richten.

Aandachtspunten e-fulfilment

Binnen de fulfilment branche zijn er vele aanbieders. Vraag als ondernemer bij zowel grote als kleine fulfilment partijen offertes op om een goede vergelijking te kunnen maken. Het is belangrijk om voor jezelf te bedenken welke processen je wel en niet wilt uitbesteden bij een fulfilment center. Bij sommige aanbieders zijn jouw wensen wellicht niet eens mogelijk.

Daarnaast is het belangrijk om de vraag te stellen of de aanbieder in staat is om met jouw onderneming mee te groeien, wat zijn de uitbreidingsmogelijkheden? Vraag naar extra mogelijkheden als: openingstijden van klantenservice, snelheid van leveren, mogelijkheden omtrent speciale verpakkingen etc.

Hieronder zal ik enkele populaire fulfilment centers opsommen en beschrijven.

S&H

S&H realiseert oplossingen voor fulfilment vraagstukken. Zij biedt de uitbesteding van financiële administratie tot aan voorraadbeheer. Voor zowel de B2B markt als voor de B2C markt kan S&H wat betekenen. Klanten die zij onder andere beheren zijn: Douwe Egberts, Rituals en NRC Next. S&H biedt een handige checklist bij de aanvraag van een offerte.

Active Ants

Opgericht in 1996 is Active Ants (voorheen Alpak Shopservices) begonnen met product fulfilment. Tegenwoordig kun je er als MKB-er ook terecht voor de bouw van een webwinkel en de bijbehorende online marketing activiteiten. Klanten die zij onder andere beheren zijn: BNN, Oxxio en Gouden Gids.

TopPak (PostNL)

Na de overname door PostNL in 2010 is TopPak een zeer grote speler geworden op de fulfilment markt. Zij zijn momenteel actief in heel Europa. TopPak levert logistieke diensten voor de kleine webwinkel, maar doet ook grote projecten zoals zij onlangs hebben gedaan voor Ziggo. Hierbij moesten er 400.000 modems worden verstuurd naar klanten van Ziggo. Ben je benieuwd hoe zij te werk gingen? Bekijk het filmpje.

Docdata

Docdata is een grote speler op de fulfilment markt. Op haar website geeft zij aan, marktleider van Europa te zijn. Docdata heeft magazijnen in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Bol.com, V&D en Tele2 zijn klanten van Docdata. Met de visie ‘groei door kwaliteit’ tracht zij de grootste speler binnen de Europese markt te blijven. Onlangs verlengde V&D haar contract met Docdata tot 2016.

Iceberg

Iceberg richt zich als eerste partij van Nederland (zes jaar geleden begonnen hiermee) op de fulfilment van (verswaren) food. Zelfs diepvries en koelvers producten worden door Iceberg met de post verstuurd. Iceberg spreekt met klant een percentage van de omzet af, of een prijs per zending. Jouw succes als ondernemer is tevens het succes van Iceberg. Iceberg bedient ook klanten in andere branches waaronder de kledingbranche, zelfs het strijkwerk van bijvoorbeeld overhemden kan aan Iceberg worden overgelaten.

Hageman

Hageman biedt enkel fulfilment aan voor de B2B markt. Naast product fulfilment verzorgen zij ook financieel fulfilment. Vanuit Zwijndrecht beheren zij onder andere klanten als Knorr, Iglo en Hi.

MCS Fulfilment

Doordat MCS Fulfilment vlakbij de grens van België gevestigd is, is het een partij die interessant is voor webwinkels die niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland leveren. In het portfolio hebben zij klanten als Vrumona (onderdeel van Heineken), Fancy Dress en VisitBritain.

Nic. Oud Direct Mail

Nic. Oud Direct Mail heeft haar eigen interne businessbalie van PostNL. Voordeel hiervan is dat pakketten later kunnen worden aangeleverd en de volgende dag alsnog worden bezorgd. Het terrein is zo’n 4.000 vierkante meter groot, waardoor voornamelijk midden- en klein bedrijven kunnen meeliften op het volume. Voor internationale leveringen werkt Nic. Oud Direct Mail samen met ABC Mail. Een bekende klant van Nic. Oud Direct Mail is Kabeltje.com.

B2C Europe

B2C Europe (voorheen ABC Mail) geeft op haar website aan dat zij de specialist is in B2C logistiek. B2C Europe werkt met zowel kleine als grote webwinkels. Zo’n twaalf jaar geleden werd het bedrijf opgericht door Rijk van Meekeren en José Vega. In de missie staat aangegeven dat B2C Europe de nummer één in webwinkel logistiek van Europa wil worden.

Pondres

Pondres opereert zowel nationaal als internationaal en heeft zo’n 180 man voor haar werken. Naast fulfilment personeel heeft Pondres een aantal online marketing specialisten in dienst die zich met de marketingcommunicatiestrategie kunnen bezighouden. Rijksoverheid en de Maag Lever Darm Stichting zijn instanties die tot het klantenbestand van Pondres behoren.

VDS Fulfilment

VDS Fulfilment is een bedrijf dat al sinds 1956 meedraait op de fulfilment markt. Vanuit de steden Lelystad en Vianen worden de logistieke handelingen voor diverse webwinkels verricht. Er wordt een leverbetrouwbaarheid van 99,98% gegarandeerd.

eWarehousing

eWarehousing is opgericht door Koen den Hollander en Xander Tio. De genoemde klanten in het portfolio zijn voornamelijk MKB-ers. Als een van de weinige fulfilment centers vermeldt zij op haar website enkele tarieven die zij rekent voor haar diensten. eWarehousing biedt fysieke- en administratieve orderafhandeling, het ‘picken en packen’ van orders en het versturen van orders. Tevens houdt zij zich ook bezig met de retourstroom waar veel webwinkels mee te maken hebben.

Make or Buy

Make or Buy is er 100% op gericht om de webwinkel van de klant efficiënt en kostenvoordelig te ondersteunen op het gebied van opslag, ordermanagement en verzending. De missie van Make or Buy: elke dag willen wij onze meerwaarde bewijzen, en werken aan een langdurige samenwerking met onze klanten.

Amazon

Een aantal dagen geleden heeft Amazon waarschijnlijk de grootste deal ooit gesloten op gebied van onroerend goed. Voor maar liefst 1,16 miljard dollar heeft zij geïnvesteerd in kantoorpanden in Seattle.

Deelnemers aan het fulfilment-programma van Amazon, veelal winkeliers, zijn in staat te leveren binnen de landen: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Ierland. Daarmee bereiken ze de grootste online landen in West-Europa. Enkel ondernemers die op grote schaal internationaal handelen ondervinden daadwerkelijk financieel profijt. De producten moeten namelijk eerst naar Engeland of Duitsland getransporteerd worden. Daar slaat Amazon de producten op in haar eigen loodsen. De producten worden vervolgens opgenomen in Amazon’s schappen. Bekijk hier het Fulfillment by Amazon filmpje.

De laatste tijd gaan er geruchten dat Amazon zich ook in Nederland wil gaan vestigen. Tot op heden is daar nog geen sprake van.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren - geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

Reageer op "E-fulfilment voor de online ondernemer"