Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is SEO, is Search Engine Optimization en valt onder Zoekmachine Marketing, is SEM, is Search Engine Marketing.

Er zijn een heleboel professionele termen in het leven geroepen die allemaal hetzelfde bedoelen, namelijk: beter vindbaar worden in zoekmachines. Of wat concreter: “Het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s), zoekterm(en).”

Het doel: beter vindbaar worden in zoekmachines

Over het doel, beter vindbaar worden in zoekmachines, is iedereen het wel eens. Over het proces zoekmachine optimalisatie, de weg naar het uiteindelijke doel, doen veel verschillende opvattingen de ronde. De in mijn ogen ‘cowboys van het internet’ noemen het een zeer gecompliceerd proces waarbij veel technische kennis vereist is en waarbij een breed scala aan trucs toegepast dient te worden om de posities in de zoekresultaten te kunnen beïnvloeden. Deze zogenaamde ‘zoekmachine specialisten’ zouden zich moeten specialiseren in het vak verkopen, daar zijn ze veel beter in…

Het proces: zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is in mijn ogen niet veel meer dan het rekening houden met het algoritme van een zoekmachine (logisch). Het is simpelweg een kwestie van kennis opbouwen wat betreft het algoritme met haar verschillende ranking factoren en daar op een goede manier op inspelen.

Om het makkelijk te maken nemen veel zoekmachines (denk aan zoekmachine Bing) functies van het algoritme van het grote voorbeeld Google over. Kortom, wanneer het lukt om succesvol in te spelen op het algoritme van Google, zullen de posities in de overige zoekmachines zich ook positief ontwikkelen. Bovendien heeft zoekmachine Google nog steeds verreweg het grootste marktaandeel in Nederland.

Om een website of webwinkel op te bouwen op een manier waar Google goed mee om kan gaan is hier en daar wat programmeerkennis nodig. Voor iemand zonder enige programmeerkennis is dit vaak een struikelblok. Ik werk echter met diverse webbouwers samen die dit prima (en betaalbaar) voor u op kunnen lossen.

Wat ook vaak voor komt is dat de klant een contract heeft met een webbouwer die ook de hosting verzorgt. Een SEO specialist of online marketeer vormt dan de spil tussen klant en webbouwer. De webbouwer zal door de SEO specialist worden aangestuurd en de klant wordt op de hoogte gehouden. Een ideale samenwerking waarbij iedereen zich op zijn eigen vakgebied kan concentreren en er een optimaal resultaat behaald kan worden.

Een webbouwer die informatica heeft gestudeerd en roept dat hij super zoekmachine vriendelijke websites bouwt is te vergelijken met een slager die roept dat hij de beste puddingbroodjes kan bakken… Een goede SEO specialist heeft naar mijn mening veel meer een marketing/communicatie achtergrond dan een ICT achtergrond.

Zoekmachine optimalisatie is lange termijn

Af en toe spreek ik mensen die de illusie hebben dat wanneer er een flinke smak geld op tafel gelegd wordt de posities in de zoekresultaten zullen verbeteren, en het liefst binnen een maand. Dat is helaas niet het geval. Google is groot geworden doordat de zoekresultaten die zij tonen relevant zijn aan de zoekopdracht van de gebruiker. Relevantie is niet te koop. Betalen voor hogere posities binnen de organische zoekresultaten is onmogelijk.

Het is wel mogelijk om mee te draaien in de advertenties die Google boven en rechts van de zoekresultaten toont, hiervoor is Google AdWords in het leven geroepen.

Het is wel mogelijk om de relevantie te vergroten, autoriteit op te bouwen en als belangrijke/populaire website te worden gezien door Google. Dat is het doel van SEO activiteiten.

Zoekmachine optimalisatie heeft te maken met drie factoren: de inhoudsfactor, de indexatiefactor en de populariteitsfactor. Deze drie hoofdfactoren zijn onderverdeeld in gezamenlijk zo’n 200 ranking factoren (het algoritme van Google) waarvan een groot deel bekend is.

Door positief in te spelen op deze ranking factoren zullen de posities in de zoekmachine verbeteren, op welke termijn en naar welke posities is niet exact in te schatten. Wel duidelijk is dat SEO over het algemeen lange termijn resultaat is. Op korte termijn zijn vaak wel wat positieve verschuivingen te zien maar de ware vruchten zullen op lange termijn worden afgeworpen.

Zoekmachine optimalisatie zelf doen of uitbesteden?

Wanneer je zoekmachine optimalisatie boeiende materie vindt is het zeker interessant om je hierin te gaan verdiepen. Het kost echter wel een hoop tijd, bovendien zijn er op SEO gebied continu veranderingen waar je rekening mee dient te houden.

Tijd is kostbaar en vooral voor ondernemers. Vaak zijn ze al hun tijd kwijt aan inkoop/verkoop, offline marketing, belastingaangifte, contact met klanten en leveranciers, eventueel personeelszaken etc. Er is simpelweg geen tijd voor, ofwel zoekmachine optimalisatie krijgt geen prioriteit en dat is uitermate zonde.

Zoekmachine optimalisatie links laten liggen is al helemaal zonde, het SEO verhaal uitbesteden is dan een logisch gevolg.

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Uiteraard is dat per project verschillend. Wanneer de klant zelf veel werk kan verzetten wat betreft het schrijven van content, het linkbuilden, netwerken etc. heeft deze vaak aan enkele technische aanpassingen in combinatie met een helder adviesrapport (of workshop) en hier en daar wat ondersteuning, voldoende handvatten om een grote stap te maken. Op deze manier hoeft zoekmachine optimalisatie helemaal niet zo duur te zijn.

Wanneer de klant totaal geen tijd heeft om zelf ook maar iets aan zoekmachine optimalisatie te doen wordt een SEO specialist automatisch duurder aangezien deze dan meer werk zal moeten verzetten.

Zoals gezegd richt SEO zich meer op de lange termijn en is zoekmachine optimalisatie naar mijn mening pas concreet te verkopen wanneer er resultaatgericht (eventueel in combinatie met een basisvergoeding) gewerkt wordt. Door doelen op te stellen waaraan een vergoeding gekoppeld is weet de klant waar hij aan toe is.


Ondersteuning nodig bij zoekmachine optimalisatie? Moeite met de online vindbaarheid? Hoger in Google?

Doe mijn gratis website scan!

Gratis website scan