The Invisible Gorilla: Mindf*ck

Gisteravond keek ik naar de eerste aflevering van Mindf*ck op NPO 3 waarin de arts Victor Mids zijn kennis over de werking van het brein combineert met zijn illusionistische talenten om je voor de gek te houden. Fascinerend hoe Victor gedachten manipuleert, afleiding en vingervlugheid combineert en gebruik maakt van het fenomeen dat ‘selective attention’ heet.

De scène in de supermarkt, waarin Victor gedachten van een bezoeker manipuleert kent veel raakvlakken met manipulatie op online gebied. Hij toont de kracht van de vijfde P uit de marketingmix: psychologie. Hij toont hoe men door eerdere interacties met beelden, wat bijvoorbeeld ook met muziek of andere communicatie te bereiken is, gedachten worden gemanipuleerd.

Daarnaast legt hij het fenomeen ‘selective attention’ uit. Selectieve attentie of aandacht: men vertoont bij het waarnemen van media en boodschappen waaraan men wordt blootgesteld beperkte aandacht; deels is dit onopzettelijk, deels is dit omdat men alleen aandacht wil geven aan zaken (onderwerpen, beelden etc.) waarvoor men zich interesseert.

The Invisible Gorilla

In Mindf*ck leidt Victor onwetende deelnemers af door een bepaalde beweging of lichaamshouding. Dit wordt wel met de ogen gezien, maar niet actief met de hersenen geregistreerd. Deze selectieve attentie demonstreert hij eerst met een pak kaarten, vervolgens gebruikt hij het klassieke experiment van ‘The Invisible Gorilla’ om het te verduidelijken.

Vervolgens sluit hij de aflevering af met een voorbeeld van ‘selective attention’ die de tv-kijker zelf mag ervaren. Briljant.

Bekijk hier de uitzending terug: Mindf*ck op NPO 3


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

Reageer op "The Invisible Gorilla: Mindf*ck"