Voordelen van Live Chat

Google Analytics biedt een hoop inzichten, maar de vraag waarom bezoekers bepaalde keuzes maken is moeilijker te achterhalen. Interactie met (potentiële) klant ontbreekt in webstatistieken, live chat biedt die mogelijkheid wel en is daarom een zeer welkome aanvulling.

Het blijft een feit dat er altijd bezoekers zijn die niet kunnen vinden wat ze zoeken en daardoor afhaken of bezoekers die hun winkelwagen vullen om hem vervolgens niet af te rekenen.

In mijn ogen biedt live chat de volgende voordelen:

  • Mogelijkheid tot pro-actief onderzoek naar specifieke vragen, problemen en wensen onder bezoekers. Wat leeft er binnen de doelgroep? Hier kan op ingespeeld worden door bijvoorbeeld de FAQ (frequently asked questions) sectie uit te breiden. Website te herstructureren, vormgeving aan te passen etc.
  • Het biedt input voor SEO. Er kan achterhaalt worden wat er speelt binnen de doelgroep en hier kan op ingespeeld worden middels teksten die zoekmachine vriendelijk worden geschreven.
  • Mogelijkheid tot cross- en up-selling.
  • Live chat neemt een drempel weg. Mijn bezoekers kunnen toch ook bellen of mailen? Dat kan, maar een live chat venster dat actief in beeld komt zal in de praktijk eerder gebruikt worden, zeker voor korte vragen. Middels live chat kan men multitasken.
  • Live chat maakt een website of webwinkel persoonlijker, betrouwbaarder en toegankelijker.
  • Met de meeste live chat programma’s is het navigatiepad van bezoekers te volgen.
  • Via live chat zijn links door te geven.
  • Enkele live chat programma’s bieden de mogelijkheid tot koppelen van live chat aan WhatsApp.
  • The e-tailing group heeft eerder onderzoek gedaan naar de behoeft van een live chat functie. Uit dat onderzoek blijkt dat circa 20% van de online consumenten behoefte heeft aan een live chat functie. Download hier het onderzoek Ante Up: Live Chat – A “Must Have” for Retailers.

Enkele live chat programma’s

Er zijn een hoop live chat programma’s. Hieronder een willekeurig aantal aanbieders.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

3 Reacties op "Voordelen van Live Chat"

Reageer op "Voordelen van Live Chat"