5 SEO tips voor de MKB-er

Veel verhalen doen zich de ronde over SEO, search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Niet geheel onlogisch aangezien SEO geen concrete materie is.

Wat is SEO dan wel? SEO is het beïnvloeden van het algoritme van een zoekmachine. Dat kan op een illegale wijze wat ‘black hat’ genoemd wordt of het kan op een legale, natuurlijke en relevante wijze wat ‘white hat’ genoemd wordt.

Wie bepaalt of de toegepaste SEO legaal of illegaal is? Dat bepaalt de zoekmachine zelf. Google heeft bijvoorbeeld richtlijnen voor webmasters opgesteld. Wanneer je binnen die richtlijnen blijft is er niets aan de hand en is Google voorstander van zoekmachine optimalisatie. Ga je buiten de richtlijnen te werk en heeft Google dat door? Dan loop je het risico een ban of een penalty te krijgen van Google.

Google wordt steeds genoemd, maar zijn er geen andere zoekmachines? Uiteraard, Google, Microsoft Bing en Yahoo zijn wereldwijd de drie grootste spelers waarvan Google in Nederland zo’n 93% marktaandeel heeft. SEO gaat dus vaak samen met de beïnvloeding van het algoritme van de grote zoekmachine Google…

Tegenwoordig zijn er veel SEO specialisten te vinden, deze mensen specialiseren zich in de werking en de beïnvloeding van met name het algoritme van Google. Dit is logisch aangezien er ook enorm veel vraag is naar zoekmachine optimalisatie. Hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers, hoe meer inkomsten.

Kan ik zelf een aantal basiselementen uit het algoritme van Google positief beïnvloeden? Dat kan zeker, het algoritme van Google bestaat uit ruim 200 ranking factoren waarvan het merendeel bekend is bij de SEO specialist. Ook weet deze welke specifieke factoren zwaarder meetellen in de berekening voor de rangschikking van de zoekresultaten.

Hieronder 5 concrete SEO tips die volledig zelf uit te voeren zijn:

Tip 1: Meta Titles

Verwerk populaire, maar relevante zoekwoorden in de Meta Titles van je pagina’s. De Meta Title is de blauwe en onderstreepte titel van de pagina die getoond wordt in zoekmachine en browserbalk. Verwerk deze zoekwoorden ook in de URL van de pagina.
IKEA Meta Title

Tip 2: Unieke en regelmatige content

Blijf werken aan de content van je website. Schrijf deze content voor een bezoeker en niet voor de zoekmachine. Uiteraard kan de tekst populaire zoekwoorden bevatten, maar overdrijf hierin niet. Zoekmachines worden steeds intelligenter en hebben dat door. Bovendien is het niet prettig lezen voor een bezoeker. Hoe vaker er nieuwe content op de website verschijnt, hoe interessanter dit voor een zoekmachine is. Weblogs scoren daardoor vaak hoog in de zoekmachines, een weblog koppelen aan een webwinkel is ook een slimme combinatie.

Tip 3: Vermijd ‘duplicate content’

Vermijd identieke content op je website en pagina’s. Niet alleen in de teksten, maar ook in de Meta Titles, de URL’s etc. De basis van Google is unieke en relevante content. Wanneer Google veel ‘duplicate content’ vindt op de pagina’s kan dat leiden tot een declassering in de zoekresultaten.

Tip 4: Inzicht in statistieken

Meld de website aan bij Google Analytics en Google Webmaster Tools en bekijk deze statistieken nauwkeurig. Het biedt onder andere inzicht in zoekwoorden die gebruikt zijn door bezoekers om jouw website te vinden. Hiermee kun je verder gaan optimaliseren. Daarnaast bieden deze gratis programma’s inzicht in ‘duplicate content’, foutmeldingen die Google aangeeft, sitesnelheid en meer.

Tip 5: Genereer relevante ‘backlinks’

Probeer zoveel mogelijk relevante ‘backlinks’ te genereren. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website linken. Google ziet elke backlink als een stem en hoe meer stemmen een website of pagina krijgt, hoe hoger de populariteitsfactor. Google kijkt ook welke backlinks een website of pagina krijgt. Hoe groter de relevantie en autoriteit van de backlink, hoe waardevoller de stem. Deze populariteitsfactor speelt een grote rol in het algoritme van Google. Hoe hoger de populariteitsfactor van de website, hoe hoger de posities in de zoekresultaten van deze website.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

2 Reacties op "5 SEO tips voor de MKB-er"

  • GeorgesSeys reageert:
  • Frank reageert:

Reageer op "5 SEO tips voor de MKB-er"