Google Analytics URL-maker

Met het hulpprogramma URL-maker van Google Analytics kun je bezoeken nauwkeurig rapporteren binnen Google Analytics. Dat kunnen bijvoorbeeld links van twitter of facebook zijn, of links uit de nieuwsbrief. Op deze manier maak je inzichtelijk waar de bezoeken exact vandaan komen en uiteraard kun je ook meteen zien of deze links een conversie opleverden.

Om dit te kunnen meten dien je de bestemmings-URL te verlengen met een stukje code. Dat kun je doen middels het hulpprogramma URL-maker van Google Analytics (zie link hierboven).

Vul de URL van je webpagina in en vervolgens de benodigde variabelen. Verplichte variabelen zijn ‘Campagne bron’, ‘Campagnemedium’ en ‘Campagnenaam’. Ook gebruik ik vaak de ‘utm_nooverride=1’ tag. Deze tag zorgt ervoor dat de conversie wordt toegekend aan het eerste medium van binnenkomst, oftewel: ‘first cookie counts’. Bovenstaande campagne cookie verloopt na zes maanden.

Voorbeeld om URL’s in een nieuwsbrief te ‘taggen’:

Campagnebron is ‘Nieuwsbrief’.
Campagnemedium is ‘E-mail’.
Campagnenaam is ‘Nieuwsbrief_juni_2011

De totale bestemmings-URL ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

https://www.timbeeren.nl/google-analytics-url-maker?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Nieuwsbrief_juni_2011

En wanneer ook de ‘utm_nooverride=1’ tag wordt toegevoegd ziet de totale bestemmings-URL er zo uit:

https://www.timbeeren.nl/google-analytics-url-maker?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Nieuwsbrief_juni_2011&utm_nooverride=1

In Google Analytics vind je de aangemaakte campagnes terug onder ‘Verkeersbronnen’ en dan ‘Campagnes’:

Google Analytics Campagnes

 

Op deze manier zijn verkeersbronnen nauwkeurig te analyseren. Ik gebruik het bijvoorbeeld veel voor het analyseren van affiliate links, RSS links en nieuwsbrief links.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren - geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

6 Reacties op "Google Analytics URL-maker"

Reageer op "Google Analytics URL-maker"