Terugblik Webwinkel Vakdagen 2012

25 en 26 januari vonden wederom de Webwinkel Vakdagen 2012 plaats in Jaarbeurs Utrecht. Dit jaar had ik de eer om de beurs niet als bezoeker te ervaren, maar als standhouder.

Full service internetbureau Genioweb had mij gevraagd om tijdens de Webwinkel Vakdagen 2012 samen met hen de stand te bestieren om hun bestaande klanten te adviseren op SEO-gebied en om leads te spreken. Dat vond ik interessant en zodoende.

In die twee dagen heb ik behoorlijk wat bezoekers mogen spreken en een aantal punten vielen mij op:

  • Webwinkel eigenaren worden steeds slimmer.
  • Zoekmachine optimalisatie is niets nieuws meer.
  • Conversie optimalisatie is wel nieuw.
  • Magento is populair onder webwinkel eigenaren.

Bovenstaande punten heb ik hieronder toegelicht.

Webwinkel eigenaren worden steeds slimmer

Nog niet zo lang geleden, voor de crisis meer dan nu denk ik, zaten we in een tijd waarin iedereen maar een webwinkel begon. Een webwinkel beginnen was hip, liefst zo goedkoop mogelijk. Vooral voor mannen/vrouwen die parttime werkten was het opzetten van een webwinkel naast hun baan ideaal dacht men.

Tot men erachter kwam dat het runnen van een webwinkel erg veel tijd kost, zeker wanneer je er een succes van wilt maken. Een succesvolle webwinkel kost gemiddeld meer tijd dan een fulltime baan, ik heb het meegemaakt. Een webwinkel is immers 7 dagen per week geopend, ook in de vakanties.

Een ander punt waar men achter kwam was het feit dat er toch wel veel concurrenten waren. Die grote concurrenten kunnen veel goedkoper inkopen, kunnen de pakketten haast gratis verzenden, leveren uit voorraad en dus veel sneller en staan altijd hoger in Google.

Het idee dat men het wiel had uitgevonden met het runnen van een betaalbare webwinkel naast een parttime baan of waar men met een paar uurtjes per week een volledig inkomen uit zou halen, verdween als sneeuw voor de zon. Het bleek toch niet zo makkelijk te gaan als men van tevoren had gedacht.

Gevolg: veel (kleine) webwinkels sluiten hun online deuren, de grotere webwinkels en de slimme/handige webwinkel eigenaren blijven over.

Op de Webwinkel Vakdagen 2012 heb ik weinig ‘zolderkamer’ ondernemers gesproken. De online ondernemers die ik sprak hebben een duidelijke strategie, weten waar ze over praten en zijn zich bewust van de risico’s, maar ook kansen binnen de e-commerce sector.

Daarnaast sprak ik een aantal potentiële online ondernemers. Ook deze mensen waren zich zeer bewust van de gevolgen. Het idee om even snel een webwinkel op te zetten en maar kijken waar het schip strandt lijkt toch echt af te nemen.

Mijn conclusie: de e-commerce sector wordt meer en meer volwassen.

Zoekmachine optimalisatie is niets nieuws meer

Zoekmachine optimalisatie, SEO, is een bekend begrip geworden bij vrijwel alle online ondernemers. Op de Webwinkel Vakdagen 2012 heb ik niemand gesproken die nog nooit gehoord had van SEO. Dat was nog niet zo lang geleden wel anders.

Termen als Blackhat SEO, Linkbuilding, OnPage factoren etc. kwamen vaak ter sprake. Men heeft zelf de touwtjes in handen genomen en is begonnen met het vergaren van SEO kennis. Niet onverstandig, op deze manier zijn de gesprekken wat diepgaander en kan men de eventueel ingehuurde SEO specialist beter controleren en begrijpen.

Conversie optimalisatie is wel nieuw

Bezoekers is leuk, maar uiteindelijk draait het om conversie. Keiharde euro’s. Men is vaak bezig met zoekmachine optimalisatie, maar het optimaliseren van de conversie blijft achter.

Men meet (nog steeds) erg weinig. Google Analytics wordt wel gebruikt, maar enkel om het aantal bezoekers bij te houden. Wanneer ik vraag naar het percentage uitstappers tijdens het afrekenproces heeft het merendeel geen idee.

Simpele A/B-testjes worden niet gedaan, online enquêtes ook niet en het contact met de klant is oppervlakkig. Hier is veel in te winnen!

Stel je krijgt 100 bezoekers per dag op je webwinkel. Het conversiepercentage hiervan is 1% wat resulteert in 1 bestelling per dag. Je wil meer bezoekers en je gaat je bezig houden met zoekmachine optimalisatie. Na een aantal maanden beginnen de SEO inspanningen zijn vruchten af te werpen met als resultaat: 150 bezoekers per dag. Conversiepercentage blijft 1% wat resulteert in 1,5 bestelling per dag.

Maar wat nu als je, naar aanleiding van wat simpele A/B-testjes, het afrekenproces veel toegankelijker kon maken met als resultaat een conversiepercentage van 2%? Dan resulteren 100 bezoekers per dag in 2 bestellingen per dag… En vaak is dat op veel kortere termijn haalbaar…

Magento is populair onder webwinkel eigenaren

Magento was een veelgehoord begrip tijdens de Webwinkel Vakdagen 2012. De beursvloer kende ook een overvloed aan Magento bouwers. In vrijwel elk gesprek dat ik voerde is Magento aan bod gekomen. Is dat terecht?

Ik vind van wel. Allereerst: Ik word niet gesponsord door Magento en heb geen aandelen van Magento (eBay is 100% aandeelhouder). Desondanks ben ik heilig overtuigd van Magento als e-commerce platform. Ik kan dat met zekerheid zeggen aangezien ik bijna alle andere e-commerce platforms wel een keer gebruikt heb.

Magento is voor mij veruit het beste e-commerce platform omdat:

  • Magento een grote online community kent, waardoor er veel extra ‘extensions’ te downloaden zijn en er veel informatie te vinden is.
  • Er veel Magento designers en programmeurs te vinden zijn.
  • Magento vaak wordt geüpdate, hierdoor veilig en stabiel is, weinig bugs kent en compleet is.
  • Veel koppelingen enkel voor Magento beschikbaar zijn. Denk aan koppelingen tussen boekhouding en voorraadsysteem van webwinkel etc.
  • Met Magento meerdere webwinkels beheerd kunnen worden in een en dezelfde beheeromgeving/backend. Hierdoor hoeft niet alles opnieuw geconfigureerd te worden en kunnen delen uit het assortiment uitgewisseld worden tussen diverse webwinkels. Dit heet een Magento Multi-Store omgeving.
  • Het niet voor niets is dat ook veel grote merken (o.a. Zalando, Samsung, T-Mobile etc.)  draaien op Magento. Zie ook de Magento showcase.
  • Magento super flexibel is.
  • Je met een beperkt budget toch een goede, complete webwinkel kunt laten bouwen.

Ik hoop volgend jaar weer als standhouder aanwezig te mogen zijn.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

Reageer op "Terugblik Webwinkel Vakdagen 2012"