Affiliate Marketing

Affiliate Marketing wordt steeds populairder, zowel onder publishers als adverteerders. Dat komt doordat het aantal webwinkels stijgt en het daardoor steeds belangrijker wordt om op meerdere manieren op te vallen bij de shoppende consument. Ook stijgt het aantal publishers doordat het opzetten van een website of weblog steeds toegankelijker wordt.

Affiliate Marketing voor de adverteerder

Een adverteerder kan een webwinkel of website zijn waar het behalen van een conversie (transactie/bestelling) het primaire doel is.

Zoekmachine optimalisatie is zonder kennis en tijd een kansloze missie, Affiliate Marketing is daarentegen eenvoudig op te zetten voor een adverteerder en het kost de adverteerder weinig tijd. Daarnaast betaalt de adverteerder in veel gevallen pas als de bestelling of conversie daadwerkelijk geslaagd is (Cost Per Sale). Op deze manier weet de adverteerder waar hij aan toe is en zullen de, bij een goede berekening, opbrengsten altijd hoger zijn dan de kosten.

Affiliate Marketing voor de publisher

Een publisher (of affiliate) kan een website eigenaar, blogger of bijvoorbeeld een vergelijkingssite zijn, die de fijne kneepjes van het Internet Marketing vak kent en daardoor in staat is een goede online reputatie op te bouwen.

Voor een publisher, website eigenaar of blogger is Affiliate Marketing een interessante methode om inkomsten te genereren uit het doorsturen van leads. Een publisher schrijft bijvoorbeeld een interessant artikel op zijn website waar een aantal producten in worden vermeld. Deze producten krijgen een link (met tracking code) mee naar de webwinkel waar deze producten te bestellen zijn. Wanneer de lezer vervolgens binnen een bepaalde tijd (vaak een cookietijd van 30 dagen) bestelt op die webwinkel, krijgt de publisher een vastgesteld percentage (commissie) over het bestelbedrag.

Affiliate Marketing, een win-win-situatie

De adverteerder is blij aangezien er een bestelling is binnengekomen, er een nieuwe klant is binnengehaald en de naamsbekendheid is vergroot. De publisher is blij aangezien er een commissie is binnengehaald. Een prima win-win-situatie dus.

Affiliate Netwerken

Veel grote adverteerders (bijvoorbeeld Bol.com) hebben een eigen affiliate programma opgezet, maar er zijn ook speciale Affiliate Netwerken die veel adverteerders en publishers verzamelen en deze met elkaar in contact brengen.

Ook nemen zij de administratie (betalingen etc.) op zich en zorgen zij dat er tracking codes worden gegenereerd en er promotiemateriaal (banners, product feed etc.) door de adverteerders wordt aangeleverd. Hiervoor rekenen zij een kleine commissie (percentage over bestelbedrag).

Voorbeelden van grote Affiliate Netwerken zijn Daisycon en TradeTracker. Kijk ook eens op de Affiliate Marketing Blog.


Wilt u als publisher een website of weblog beginnen? Wilt u als adverteerder starten met Affiliate Marketing? Heeft u daarbij advies nodig?

Of heeft u hulp nodig bij het genereren van een product feed of het implementeren van de tracking code?

Contact Tim Beeren Internet Marketing Advies