Over ‘onze’ generatie – VPRO Thema

Generatie Y, Social Media generatie, Generatie Einstein, Netwerk generatie, Echo Boomers, Digital Natives, Shuffle generatie, Strawberry generation enzovoort enzovoort. ‘Onze’ generatie twintigers is een interessante generatie, ook onderzoekers willen ‘onze’ generatie graag duiden. Maar waarom?

De huidige generatie twintigers bevindt zich in een gejaagde samenleving, een individualistische samenleving waarin prestaties en succes de boventoon voeren. Men wil beroemd worden, gezien worden, carrière maken, netwerken, doelen nastreven en status verwerven. Maar waarom?

We leven in een tijdsgeest waarin alles mogelijk is en alles binnen handbereik ligt. Een website of webwinkel opzetten is een fluitje van een cent, de wereld wordt steeds kleiner door sociale netwerken als Twitter, Facebook etc. Sterker nog: de wereld is alweer te klein, binnenkort is ruimtetoerist een algemeen bekend begrip…

Natuurlijk, momenteel is er veel mogelijk. Sky is the limit vandaag de dag. Maar zitten er geen gevaren aan deze gejaagde samenleving? Depressie is volksziekte nummer 1, jongeren hebben al keuzestress op de middelbare school en psychologen draaien overuren. ‘Onze’ generatie is niet snel tevreden, wil meer, wil groter, wil sneller. Zijn wij, generatie Y, misschien minder gelukkig? Denken we daar wel eens over na?

Onderstaande documentaire van VPRO Thema volgt twintigers en inventariseert hun idealen, toekomstverwachtingen, dilemma’s en hun successen. Deze documentaire geeft veel inzicht over ‘ons’ snelle leventje. Je gaat jezelf vragen stellen. Stof tot nadenken. In ieder geval bij mij.

Enkele standpunten die mij altijd geholpen hebben en die ik altijd probeer mee te nemen in mijn beslissingen zijn:

  • Just do it! Als je faalt probeer je het nog een keer. Lukt het weer niet? Probeer je het nog een keer.
  • ‘Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.’ – N. Hill
  • Waar een wil is, is een weg.
  • Jij bepaalt je leven, laat je leven niet leiden door anderen.
  • Laat je niet gek maken door wat anderen van je vinden, wees overtuigd van jezelf.
  • Waarom planmatig leven? Volg je hart en pak datgene aan wat je leuk vindt.
  • Status is ondergeschikt aan geluk. Zorg te allen tijde dat je gelukkig bent met wat je doet.

Bekijk hier de aflevering over ‘onze’ generatie op VPRO Thema. Zeker de moeite waard!

04-02-2014 – Als aanvulling op dit artikel kwam ik dit bericht in de NRC.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

2 Reacties op "Over ‘onze’ generatie – VPRO Thema"

  • Alette reageert:

Reageer op "Over 'onze' generatie - VPRO Thema"