Google Analytics, nieuw profiel of nieuw account?

Binnen Google Analytics is er onderscheid te maken tussen een profiel en een account. Wanneer kun je beter een nieuw profiel aanmaken en wanneer een nieuw account?

Vaak krijg ik Google Analytics accounts van klanten toegewezen die meerdere websites/webwinkels beheren. Vaak heeft de klant deze websites als profielen toegevoegd aan een enkel Analytics account. In veel van de gevallen adviseer ik om voor elke website een apart Analytics account aan te maken in plaats van meerdere profielen.

Google Analytics profielen

Profielen

Google Analytics accounts

Accounts

Waarom een nieuw account en geen nieuw profiel?

– Omdat je maar één Google AdWords account kunt koppelen aan elke Analytics account. Wanneer meerdere websites een eigen AdWords account krijgen toegewezen is deze te koppelen aan elk eigen Analytics account. Bij profielen is dat niet mogelijk.

– Omdat de beheerderstoegang geldt voor alle profielen in een Analytics account. Wanneer je een andere gebruiker beheerderstoegang verleent heeft deze ook inzicht in alle profielen die onder het account vallen. Wanneer je dat niet wilt zul je voor elke website een eigen account moeten aanmaken.

Ik adviseer het aanmaken van een nieuw profiel alleen in het geval van subdomeinen. Dit vereenvoudigt het beheer van een account en biedt de mogelijkheid een filter in te stellen voor meerdere profielen tegelijk, of om alle subdomeinen die in afzonderlijke profielen worden bijgehouden tegelijk weer te geven.

Bekijk ook de uitleg van Google hierover.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

2 Reacties op "Google Analytics, nieuw profiel of nieuw account?"

  • Annemarie Schutte reageert:

Reageer op "Google Analytics, nieuw profiel of nieuw account?"