Val op met je Google AdWords advertentie!

Een Google AdWords advertentie in het rechter rijtje van de AdWords advertenties zal niet veel klikken genereren maar wellicht wel veel vertoningen. Resultaat is dat de ‘Click Through Rate’ (CTR), oftewel de doorklikratio, niet hoog zal zijn en dat resulteert weer in een hogere ‘Cost Per Click’ (CPC), kosten per klik.

Click Through Rate (CTR) verhogen

Kortom, hoe hoger de Click Through Rate (CTR) hoe lager de kosten per klik. Er zijn twee manieren om de doorklikratio te verhogen. Een daarvan is de maximale Cost Per Click (CPC) biedingen verhogen of er voor zorgen dat de Quality Score (QS) van de bestemmingspagina omhoog gaat. In beide gevallen zal de positie van de AdWords advertentie verbeteren. Dat kan hoger in het rechter rijtje zijn of dat kan, in het meest gunstige geval, boven de organische zoekresultaten zijn. Door de verbeterde positie van de AdWords advertentie zal deze beter zichtbaar zijn en daardoor automatisch meer klikken genereren. De CTR zal hierdoor stijgen.

Google AdWords advertenties

De tweede manier om de doorklikratio te verhogen is het verbeteren van de AdWords advertentie zelf. Ten eerste is het verstandig om meerdere AdWords advertenties per advertentiegroep aan te maken en deze roterend laat weergeven. Op deze manier zijn de verschillende prestatiegegevens (bijvoorbeeld de CTR of het aantal conversies) van de AdWords advertenties met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk zullen de best presterende AdWords advertenties overblijven.

Maak totaal verschillende AdWords advertenties en laat je verrassen door de prestaties!

Creatieve AdWords advertenties

Ik heb twee mooie voorbeelden van creatieve AdWords advertenties die opvallen en dus hoogstwaarschijnlijk meer klikken genereren en dus een hoge CTR kennen.

Ik was een tijd geleden op zoek naar verlichting voor in het huis. Ik zocht op Google met de brede zoekterm ‘Verlichting’. Mijn blikveld werd direct getrokken naar een specifieke AdWords advertentie die niet eens boven de organische zoekresultaten werd weergegeven maar ergens bovenin het rechter rijtje.

Het bleek te gaan om de creatieve AdWords advertentie van LampenLicht.nl. Achteraan in de advertentietitel hadden zij heel slim ‘(tip)’ vermeld en dat trok direct mijn aandacht. Ik denk zelfs dat er behoorlijk wat onwetende Google gebruikers zijn die denken dat Google of een andere onafhankelijke instantie deze ‘(tip)’ heeft toegevoegd en dus doorklikken. Smart!

Google AdWords advertentie tip

Symbolen in AdWords advertenties

Steeds vaker zijn er symbolen te zien in Google AdWords advertenties. Dit is naar mijn mening ook een goede manier om op te vallen met je AdWords advertentie. Opvallen betekent vaak meer klikken, een hoge CTR en daardoor minder kosten per klik betalen. Zie bijvoorbeeld de creatieve AdWords advertentie met symbolen (vier sterren) van Vistaprint.nl:

Google AdWords advertentie met symbolen

Houd er rekening mee dat symbolen enkel worden toegestaan in sitelinks (onder advertentie-extensies).

Houd altijd de prestaties van de AdWords advertenties in de gaten, blijf optimaliseren en onderbreek deze wanneer de prestaties tegenvallen!

Succes met het bedenken van opvallende AdWords advertenties!

Nieuw beleid Google Ad Sitelinks

Vandaag, 6 maart 2012, heb ik een stapel mails van Google binnengekregen met de berichtgeving dat het beleid omtrent Ad sitelinks is aangepast. Volgens het nieuwe beleid is het niet meer toegestaan om symbolen als ★ te gebruiken in sitelinks. Voor mij een grote teleurstelling aangezien ik hier altijd graag gebruik van maakte. Deze beleidsaanpassing was echter wel te verwachten op korte termijn.

Lees hier de nieuwe vereisten voor Google Ad Sitelinks.


Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over Tim Beeren

Tim Beeren – geïnspireerd door Internet Marketing, E-commerce en
Zoekmachine optimalisatie, jonge online ondernemer met passie en ambitie.

Tim Beeren is te volgen op Twitter als @timbeeren.

3 Reacties op "Val op met je Google AdWords advertentie!"

  • monique reageert:

Reageer op "Val op met je Google AdWords advertentie!"