Conversie optimalisatie

Voor welke website zou je kiezen?

Website A met 90.000 bezoekers per maand waarvan er 100 converteren: conversiepercentage van 0,11%.

Website B met 50.000 bezoekers per maand waarvan er 200 converteren: conversiepercentage van 0,40%.

Hoogstwaarschijnlijk wordt er gekozen voor website B.

Met bovenstaand voorbeeld wil ik aangeven dat het aantal bezoekers van een website niet zo van belang is. Je kan nog zoveel bezoekers hebben, nog zo’n mooie website hebben, als er slecht geconverteerd wordt koop je er niet veel voor. Conversie is van levensbelang. Geen conversie is vaak geen inkomen.

Kortom, als iemand mij vertelt dat zijn of haar website een conversiepercentage van 6% kent in de kledingbranche ben ik veel meer onder de indruk dan wanneer iemand mij vertelt dat zijn kleding webwinkel 6.000 bezoekers per dag kent. Het aantal bezoekers is vaak ondergeschikt aan het conversiepercentage.

Wat is conversie?

Een conversie is een omzetting. De transformatie van een fase naar de andere fase, binnen bijvoorbeeld het verkoopproces. Op een website is dat veelal de transformatie van een bezoeker naar een klant. Of van suspect naar prospect.

Concreet kan dat een bestelling zijn, een nieuwsbrief inschrijving, een accountregistratie, of een andere gewenste handeling. Deze gewenste handeling(en) is het doel. Een website of webwinkel kent vaak meerdere doelen.

Deze doelen kunnen we vertalen in zogenaamde call-to-actions. Een button met ‘Schrijf in voor de nieuwsbrief’ is een duidelijk voorbeeld van een call-to-action button, maar ook de ‘Voeg toe aan winkelwagen’ is een call-to-action button. Een gemiddelde tijd op de website van minimaal vier minuten kan ook een call-to-action zijn.

Het is belangrijk om te bedenken wat de doelen zijn van je website of webwinkel. Vertaal deze doelen vervolgens in duidelijke call-to-actions.

Hoe optimaliseer ik de conversie?

Hoe ga je er nu voor zorgen dat de call-to-actions, de gewenste handelingen, ook daadwerkelijk worden uitgevoerd door de bezoekers? Dit hangt veel af van de website usability. Website usability is de gebruikerservaring van een bezoeker.

Bezoekers zijn te sturen. Sterker nog, bezoekers vinden het vaak prettig wanneer ze gestuurd worden. Niets is irritanter als een onoverzichtelijke website waar je niet direct kunt vinden wat je zoekt, toch?

Bezoekers houden er niet van om alles zelf uit te moeten zoeken. Daar hebben ze de tijd niet voor. Op internet moet alles snel.

Hoe zijn bezoekers te sturen?

Door focus aan te brengen. Door te focussen op datgene wat bezoekers belangrijk vinden, zullen bezoekers eerder vinden wat ze zoeken en zal hun gebruikerservaring zeer positief zijn. Ook kun je bezoekers op een gebruiksvriendelijke manier richting een conversie sturen.

Zorg voor rust, overzicht, vertrouwen, focus etc. op de pagina.

Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld moet kiezen uit vijf identieke buttons die dicht op elkaar staan, zal twijfel/afleiding/ongeduld de overhand nemen.

Optimale gebruikerservaring

Weten wat je bezoekers belangrijk/waardevol vinden is van essentieel belang. Hier zal continu onderzoek naar gedaan moeten worden. Ook zal er veel geëxperimenteerd en geëvalueerd moeten worden.

De kleinste details kunnen soms voor een groot verschil in conversie zorgen. Bijvoorbeeld een nieuwsbriefpagina die moeilijk te vinden is zal weinig inschrijvingen genereren. Een bestelformulier met te veel velden zal minder converteren dan een overzichtelijk bestelformulier. Een rode bestelbutton zal wellicht minder converteren dan een vertrouwde donkerblauwe bestelbutton. Een call-to-action button die rechtsonder op de website (de dode hoek) wordt weergegeven zal waarschijnlijk zeer slecht converteren.

Keyword onderzoek, enquêtes, en vooral Web Analytics zoals Google Analytics geven veel inzicht in het gedrag van je bezoekers. Door het bezoekersgedrag te bestuderen en hierop in te spelen, zal de gebruikerservaring van de bezoekers continu verbeterd worden. Uiteindelijk zullen deze inspanningen leiden tot een optimale gebruikerservaring en daardoor een hoog conversiepercentage.

Voordelen van conversie optimalisatie

Door de conversie van je website of webwinkel te optimaliseren, verbetert het rendement en de ROI (return-on-investment) van je marketinginspanningen. Bovendien bied je de bezoeker een positieve gebruikerservaring doordat je hem begrijpt. De bezoeker zal de website onthouden en aanraden binnen zijn social media netwerk.


Heeft u hulp nodig bij het stellen van doelen, het analyseren van uw bezoekersgedrag, het identificeren van probleemgebieden op uw pagina, het opzetten en evalueren van experimenten? Wilt u de conversie van uw website of webwinkel optimaliseren?

Contact Tim Beeren Internet Marketing Advies